szlaki górskie piesze

Skrzyczne

1257m n.p.m.

SZCZYRK (515m n.p.m.) - SKRZYCZNE (1257m n.p.m.)

Szlakiem zielonym z centrum Szczyrku od ul. Leśnej przez Osiedle Zapalenica do schroniska na Skrzycznem
- 1h 50 min. z centrum do Jaworzyny (3.5 km)

- 2h 35min. z centrum na Skrzyczne (5 km)

Szlakiem niebieskim z centrum Szczyrku od ul. Uzdrowiskowej przez os. Hondarski, halę Jaworzynę do schroniska na Skrzycznem
- 1h 45 min. z centrum do Jaworzyny (3.4 km)

- 2h 30min. z centrum na Skrzyczne (4.9 km)

SKRZYCZNE (1257m n.p.m.) - BIAŁY KRZYŻ (941m n.p.m.)

Szlakiem zielonym przez Małe Skrzyczne do Malinowskiej Skały

- 1h 10min.

i dalej szlakiem czerwonym z Malinowskiej Skały przez Malinów na BIAŁY KRZYŻ

- 1h 5min.

Klimczok

1117m n.p.m.

SZCZYRK (515m n.p.m.) - KLIMCZOK (1117m n.p.m.)

Szlakiem niebieskim | 4.7 km

z centrum Szczyrku w kierunku Biłej ul. Górską, następnie ul. Wrzosową do Sanktuarium Maryjnego „Na Górce” i dalej przez os. Podmagura, Przełęcz Kowiorek (Siodło) do schroniska na Klimczoku

- 2h 05 min.

Szlakiem zielonym | 5.9 km

z centrum Szczyrku ul. Górską do końca Biłej i dalej przez Przełęcz Kowiorek (Siodło) na Klimczok

- 2h 25min.

KLIMCZOK (1117m n.p.m.) - BŁATNIA (917m n.p.m.)

Szlakiem żółtym | 5.3 km

do schroniska na Błatniej

- 1h 35min.

KLIMCZOK (1117m n.p.m.) - SZYNDZIELNIA (1028m n.p.m.)

Szlakiem czerwonym lub żółtym | 2.6 km

do schroniska na Szyndzielni

- 45min.

KLIMCZOK (1117m n.p.m.) - PRZEŁĘCZ KARKOSZCZONKA (736m n.p.m.)

Szlakiem czerwonym | 2.7 km

do schroniska CHATA WUJA TOMA

- 45min.

Przełęcz Karkoszczonka

736m n.p.m.

SZCZYRK (515m n.p.m.) - PRZEŁĘCZ KARKOSZCZONKA (736m n.p.m.)

Szlakiem żółtym | 3 km

z centrum Szczyrku ul. Górską do końca Biłej i dalej ul. Pasterską na Przełęcz Karkoszczonka i schroniska CHATA WUJA TOMA

- 1h 5min.

PRZEŁĘCZ KARKOSZCZONKA (736m n.p.m.) - BRENNA BUKOWA

Szlakiem żółtym | 3.5 km

do Brennej Bukowej

- 55min.

PRZEŁĘCZ KARKOSZCZONKA (736m n.p.m.) - KLIMCZOK (1117m n.p.m.)

Szlakiem czerwonym | 2.7 km

do schroniska na Klimczoku

- 1h 15min.

PRZEŁĘCZ KARKOSZCZONKA (736m n.p.m.) - BIAŁY KRZYŻ (941m n.p.m.)

Szlakiem czerwonym | 8.1 km

przez Beskid, Hyrcę, Kotarz na Biały Krzyż

- 2h 45min.

Szlak im. Stanisława Huli

515-1257m n.p.m.

Urząd Miejski – Goplana – Zapalenica – Skrzyczne – Małe Skrzyczne – Malinowska Skała – Malinów – Przełęcz Salmopolska – Grabowa – Kotarz – Beskid Węgierski – Hyrca – Przełęcz Karkoszczonka – Klimczok – Szczyrk Centrum – Urząd Miejski

Całkowita długość szlaku: 31 km

Całkowity czas przejścia: ok. 11 h

Najwyższy punkt: Skrzyczne - 1257 m n.p.m.

Najniższy punkt: Szczyrk Centrum - 515 m n.p.m.

Różnica wzniesień: 742 m n.p.m

Możliwa ilość zdobycia punktów GOT: 41/39

Opis poszczególnych odcinków:

- Szczyrk Goplana (515 m) – Skrzyczne (1257 m) – dł. 6 km, czas 2h30min/1h45min, GOT 11/4;

- Skrzyczne – Malinowska Skała (1152 m) – dł. 4,5 km, czas 1h15min/1h15min, GOT 5/4;

- Malinowska Skała – Przełęcz Salmopolska (934 m) – dł. 5 km, czas 1h15min/2h30min, GOT 5/7;

- Przełęcz Salmopolska – Klimczok (1117 m) – dł. 10 km, czas 4h/3h30min, GOT 15/13;

- Klimczok – Szczyrk Goplana – dł. 5,5 km, czas 1h30min/2h, GOT 5/11.

Opis szlaku:

Trasa bierze początek przy Urzędzie Miejskim, następnie kieruje się pod węzeł szlaków na głównym skrzyżowaniu w Szczyrku i razem ze znakami niebieskimi kieruje się na południowy zachód, lecz prawie natychmiast skręca za znakami zielonymi w lewo, w ul. Leśną. Prowadzi ona w górę doliny

potoku Zapalenica. Ulica zmienia się w leśną dróżkę, mijającą coraz wyższe przysiółki Krzyżówka i Krysty. Widać stąd piętrzący się masyw Skrzycznego, ze stromo opadającym zalesionym stokiem. Przy końcu dolinki szlak skręca w lewo i po chwili osiąga niewielki grzbiet, którym pnie się przez chwilę do rozwidlenia dróg. Stąd podąża w prawo, do góry, przez młodnik, mijając po drodze Halę Podskrzyczeńską. Następnie trawersuje zbocze leśne pełne rumowisk skalnych. Otoczenie jest dzikie i posępne, można nawet odnieść wrażenie, że jest się w bezludnej głuszy, z dala od cywilizacji, na łasce i niełasce surowej, pierwotnej przyrody. Jednak wyraźna ścieżka i znaki szlaku na drzewach przypominają, że sytuacja ma się nieco inaczej. Droga osiąga niewielką przełączkę w grzbiecie biegnącym w kierunku Skalitego i, podchodząc w górę, mija po prawej halę Jaworzynę z pośrednią stacją wyciągu krzesełkowego. Wkrótce szlak spotyka narciarską trasę zjazdową FIS. Pnie się dość stromo jej skrajem, aż do chwili, gdy z prawej dołączą znaki niebieskie. Oba szlaki podążają teraz w górę, w kierunku szczytu, aż osiągną górną stację wyciągu i schronisko PTTK.

Jest to jeden z najpopularniejszych szlaków grzbietowych Beskidu Śląskiego. Od schroniska na podszczytowej hali szlak kieruje się na południowy zachód do grzbietu, gdzie osiąga szeroką przecinkę leśną, którą wiedzie większa część trasy, pozostawiając po prawej ścianę lasu opadającą na „śląską stronę”, a po lewej na krakowską, jako że przez wieki biegła tędy granica między Śląskiem a Małopolską.

Droga wiodąca grzbietem najpierw lekko się obniża, potem biegnie płaskim terenem, aż w końcu pnie się pod górę osiągając wierzchołek Małego Skrzycznego (1211m). Następnie szlak dość jednostajnie prowadzi przez Kopę Skrzyczeńską na Malinowską Skałę, która jest punktem zwornikowym

dla głównego grzbietu pasma Baraniej Góry i Skrzycznego i zachodniego ramienia Malinowa.

Mijając Malinowską Skałę szlak zmienia kolor na czerwony i obniża się na rozległe zalesione siodło. Następnie wspina się na główną kulminację tego ramienia – Malinów (1117m). Ze szczytu rozpościera się wspaniała panorama na pasmo Klimczoka, Stożka i Czantorii ,a także część Morawską

Beskidu Śląskiego. Ze szczytu szeroką leśną przecinką szlak schodzi na Przełęcz Salmopolską, potocznie zwaną „Białym Krzyżem”.

W dalszej części szlak biegnie grzbietem rozdzielającym dolinę Żylicy i źródłową część dolinyBrennicy. Minąwszy kulminację tuż nad przełęczą, obniża się nieznacznie grzbietową ścieżką wśród polanek i zagajników, następnie ponownie się wznosi mijając porośniętą rzadkim lasem kulminację

Grabowej (905 m). Z Grabowej czerwony szlak schodzi łagodnie w kierunku polany z zagrodami góralskimi. Widać stąd otoczenie przełęczy Salmopolskiej i śmiałe serpentyny wiodącej na nią drogi. Droga podchodzi teraz niezbyt stromo na kulminację Kotarza (965 m), od którego wzięło nazwę całe pasmo. W lesie szlak mija ciekawe złomiska skalne, a po krótkim zejściu z Kotarza podąża dalej w kierunku kolejnej kulminacji – Beskidu Węgierskiego (912 m). Mija po drodze niewielkie polanki z szopami pasterskimi, skąd roztacza się widok na majestatyczną kopułę Skrzycznego. Przez dłuższy czas droga biegnie równomiernym grzbietem, mijając kulminację Hyrcy (929 m) i opadającą nad Szczyrk polanę Piekowskie. Z polany widać Małe Skrzyczne, Malinowską Skałę i Malinów oraz piętrzący się za nimi Beskid Węgierski. Podążając dalej, szlak trawersuje kulminację Beskidka (850 m).

Za Beskidkiem droga obniża się wyraźnie na przełęcz Karkoszczonkę (736 m), przez którą prowadzi najkrótsze przejście ze Szczyrku do Brennej. Następnie szlak wspina się z przełęczy na piętrzący się masyw Klimczoka. Do pokonania jest blisko 400 m różnicy wzniesień. Szlak prowadzi przez dorodny las świerkowy, trawersując zbocze Trzech Kopców i wychodząc na Siodło pod Klimczokiem, gdzie znajduje się węzeł szlaków. Stąd wzdłuż stoku narciarskiego należy wspiąć się na kopułę szczytową Klimczoka, skąd rozpościera się panorama na Beskid Mały oraz pasma Pilska i Babiej Góry. Po nacieszeniu oczu wspaniałymi widokami można skorzystać z usług kulinarnych oraz noclegowych pobliskiego schroniska PTTK.

Ze schroniska PTTK na Klimczoku droga prowadzi szlakiem zielonym przez szeroką przecinkę, z której to co kawałek wyłania się wspaniały widok na „Królową Beskidów” Babią Górę oraz dużą część pasma Beskidu Żywieckiego i Małego. Przy sprzyjającej aurze dostrzec można majestatyczne szczyty Tatr Wysokich i Zachodnich. Szlak zielony doprowadza do tzw. „Pięciu Dróg”, czyli skrzyżowania kilku szlaków. Wybrać należy szlak niebieski, który poprzez Osiedle Podmagurę, doprowadzi turystów do stóp „Szczyrkowskiej Pani”, czyli do Sanktuarium Najświętszej Marii Panny na Górce. Stąd szlak niebieski schodzi coraz stromiej wzdłuż ulicy Turystycznej aż do Szczyrku Centrum. Mijając budynek Informacji Turystycznej, szlak prowadzi wzdłuż ulicy Beskidzkiej pod Urząd Miejski, gdzie też ma swój koniec.